Sähköauton latauslaitteiden energiatiedot saadaan kätevästi haltuun eParking-järjestelmällä. Sen avulla voidaan hoitaa automaattisesti käyttäjien lataaman energian laskutus ja hallinnoida pysäköintialueita koko- naisvaltaisesti. Järjestelmä koskee yhteiskäytössä olevia latauspisteitä esimerkiksi taloyhtiöissä.
26.11.2018 | Teksti Annika Kujanpää

Lataa sähköautosi tehokkaasti

Sähköauto latautuu näppärimmin kotipihalla tai yrityksen parkkipaikalla. Turku Energia alkoi tarjota tänä syksynä ulvilalaisen Satmaticin valmistamia kotilatauslaitteita, joilla auton lataaminen onnistuu tehokkaasti ja turvallisesti pienellä investoinnilla.

Moni sähköautoilija arkailee oman latauspisteen asennuttamista, koska se koetaan liian kalliiksi ja monimutkaiseksi hankinnaksi. Taloyhtiöiden osalta myös asennus- ja käyttökustannusten jakaminen asukkaiden kesken aiheuttaa huolta. Latauspisteelle olisi tarvetta mökilläkin, mutta pääsulakkeiden pieni teho herättää kysymyksiä asennuksen mahdollisuudesta.

Turku Energian Energiaratkaisujen tuotepäällikkö Kimmo Kuusinen vastaa, että Turku Energialta löytyvät monipuoliset ratkaisut eri lataustarpeisiin. Hän suosittelee latauspistettä harkitsevaa ottamaan yhteyttä Turku Energiaan, josta sähköautoilija saa asiantuntevaa palvelua lataukseen liittyen.

– Yhteistyömme Satmatic Oy:n kanssa varmistaa sen, että voimme tarjota sähköautoilijoille monipuolisen ja erilaiset tarpeet kattavan valikoiman latauslaitteita lyhyelläkin toimitusajalla. Asiakas saa meiltä kaiken tarvittavan kokonaispalveluna. Siihen kuuluvat laitteiden lisäksi kartoitus- ja asennuspalvelut, Kimmo kertoo.

– Asennuksen jälkeen opastamme asiakasta laitteen oikeaan käyttöön. Opastuksessa käydään läpi lataukseen liittyvät perusasiat ja mahdolliset virhetilanteet. Keskustelemme mielellämme myös laajemmista palvelupaketeista taloyhtiöille ja yrityksille esimerkiksi latauspisteiden hallinnointiin ja vikapalveluun liittyen.

Räätälöity latauskokonaisuus

Satmaticin latauslaitteet soveltuvat kotilataukseen ja taloyhtiöiden pysäköintipaikoille, joissa yleisin käyttötapa on yön yli tapahtuva lataaminen. Taloyhtiön isolle pysäköintialueelle voidaan asentaa myös erilaisilla latauslaitteilla varustettuja latauspisteitä. Kiinteistöön kannattaa tehdä ennen latausratkaisun toimittamista sähköverkon kartoitus, jos kapasiteetin riittävyys on epäselvä.

– Tyypillisessä tapauksessa useampikin sähköauton latauspiste voidaan toteuttaa ilman suurempia saneerauksia. Myös omakotitaloissa voi olla valmius sähköauton latauslaitteelle. Nämä seikat riippuvat paljon kiinteistön iästä ja siitä, onko siihen tehty taloteknisiä saneerauksia.

Kartoituksen yhteydessä suunnitellaan myös latauspaikan sijainti. Latauslaite kannattaa sijoittaa sähkökeskuksen lähelle, jotta pitkiltä kaapeloinneilta ja suurilta maanrakennustöiltä vältytään ja asennustöiden kustannukset saadaan minimoitua.

– Asentajamme pohtivat asiakkaan kanssa, kannattaako latauslaiteet asentaa seinään, maahan, pylvääseen vai oman jalustan varaan. Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, kuinka helposti auto saadaan pysäköityä latausjärjestelmän viereen ja latauskaapelit kytkettyä siihen.

Näppärä latausrasia

Latauslaitevalikoiman latausteho vaihtelee 3,6 kW:n ja 22 kW:n välillä. Kotikäyttöön tarkoitetuista sähköauton latauslaitteista löytyy kolme eri vaihtoehtoa, joiden kunkin teho on 3,6 kW. Pienempitehoiset laitteet soveltuvat erinomaisesti yön yli kestävään lataukseen tai muuhun tarpeeseen, jolloin auto on pidemmän aikaa pysäköitynä.

– Pienimmät latauslaitteet ovat perinteisen lämmitysrasian kokoisia, ja ne voidaan asentaa seinään tai pylvääseen. Niissä käytetään superschuko-pistorasiaa, joka kestää yksivaiheisen 16 A latausvirran.

Osassa 3,6 kW:n laitteista on kiinteä tyypin 1 tai 2 latauskaapeli, jolloin autoilijan ei tarvitse viritellä omaa kaapelia auton latausta varten. Rasiamallista latauslaitetta käytetään sen sijaan autokohtaisella kaapelilla, mikä mahdollistaa useammankin auton vuoroittaisen lataamisen samalla laitteella latauspistoketyypistä riippumatta.

Nopeampi lataustapa yrityksille

Tehokkaimmat laitemallit 11 ja 22 kW soveltuvat asiointilataukseen. Laitteella, jonka teho on 11 kW, lataa muutamassa tunnissa energiaa suurempaankin akkuun ja se sopii erittäin hyvin yritysten käyttöön.

Suurempitehoisilla, 22 kW:n laitteilla auton akku latautuu 1–2 tunnissa akun varaustilasta riippuen. Isompia laitteita on saatavilla pylväs-, seinä- tai maa-asenteisina. Näillä latauslaitteilla pystyy lataamaan kahta autoa samanaikaisesti.

– Osaan laitteista on saatavana dynaaminen kuormanhallinta, jolla niiden ottamaa lataustehoa voidaan jakaa autojen kesken, jotta kiinteistön sähköverkko ei ylikuormitu. Kaikissa laitteissa on vakiona B-tyypin vika- virtasuoja, mikä takaa hyvän sähköturvallisuuden.

Etäohjattava eTolppa

eTolppa on sähköauton lataukseen ja auton- lämmittämiseen tarkoitettu järjestelmä, jota ohjataan näppärimmin mobiilisovelluksen kautta. EKO-toiminto mittaa ulkolämpötilan ja pienentää auton lämmityskustannuksia jopa 65 prosenttia.

– Älykkäät latauslaitteet on suunniteltu ensisijaisesti yrityskäyttöön, mutta hintaero perusmallisiin on niin pieni, että tätäkin ratkaisua kannattaa harkita kotiin, jos ladattavana on useampi auto. Esimerkiksi saneerauskohteissa vanhat piharasiat päivittyvät kätevästi eTolpiksi, jolloin autonlämmittämisen ohjaus hoituu kätevästi mistä vain.

Jokaisella käyttäjällä on oma käyttäjätunnus, jonka avulla hän ohjaa kätevästi eTolppaa ja pystyy seuraamaan kulutustaan. Pääkäyttäjä näkee käyttäjien kulutustiedot ja voi tarvittaessa laskuttaa käyttäjiä sen mukaan.

Lue lisää latausratkaisuista osoitteessa www.turkuenergia.fi/latausratkaisut

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: