10.01.2018 | Kuvat Dreamstime

EnergiaOnlinessa vältät ruuhkat

Tammikuun puoliväli on kiireisintä aikaa Turku Energian asiakaspalvelussa. Kaikki asiakkaamme saavat tuolloin laskun, mikä lisää asiakaspalvelun ruuhkautumista. Voit kuitenkin hoitaa asiasi ilman jonoa EnergiaOnlinessa ympäri vuorokauden.

Turku Energian puhelinpalveluun tulee normaalisti kuukauden aikana noin 2 800 puhelua. Tammikuun aikana niiden määrä kuitenkin tuplaantuu, kun kaikki asiakkaamme saavat tammikuun toisen puoliskon aikana laskunsa.

– Pyrimme pitämään jonot puhelinpalveluumme lyhyinä, mutta kannattaa muistaa myös muut palvelukanavamme, kuten EnergiaOnline. Sen kautta voi olla yhteydessä asiakaspalveluumme juuri itselle sopivaan aikaan ilman jonoja, asiakaspalvelupäällikkö Sari Virrankoski Turku Energian asiakaspalvelusta muistuttaa.

EnergiaOnlinessa voit esimerkiksi siirtää laskun eräpäivää ja enimmillään maksuaikaa voi saada lisää kaksi viikkoa.

– Olemme huomanneet, että posti kulkee välillä todella hitaasti ja asiakkaat saavat laskunsa vasta juuri ennen eräpäivää. Näissä tapauksissa voi laskulle saada lisää maksuaikaa EnergiaOnlinessa, Sari opastaa. Valitsemalla e-laskun verkkopankissasi saat laskusi aina ajoissa.

EnergiaOnlinen palauteosion kautta voit lähettää asiakaspalvelulle viestin vaikkapa laskutukseen liittyen. Sieltä näet kätevästi, mistä sähkölasku on muodostunut. Samasta paikasta näet myös kaukolämmön laskut, jos sinulla on oma kaukolämmön sopimus.

Sähköposti on yhtä tehokas kuin puhelu

Asiakaspalveluun voit olla yhteydessä myös sähköpostilla. Viestiin kannattaa liittää mukaan jokin oma tunnistetieto, kuten asiakas-, lasku- tai käyttöpaikkanumero, joka nopeuttaa viestin käsittelyä.

– Käytännössä sähköpostin tai EnergiaOnlinen kautta voi hoitaa kaikki samat asiat kuin puhelimitsekin. Esimerkiksi laskun eräpäivän siirtäminen ei vaadi soittoa, vaan hoituu yhtä sujuvasti muiden kanavien kautta, Sari toteaa.

Asiakaspalvelu pyrkii vastaamaan yhden arkipäivän kuluessa EnergiaOnlinen kautta tulleisiin viesteihin ja kahden arkipäivän sisällä sähköposteihin. Palvelemme lisäksi henkilökohtaisesti asiakaspalvelupisteessä osoitteessa Linnankatu 65.

Loppuvuosi oli lauha

Kulunut joulukuu oli hiukan yli asteen lämpimämpi (+0,9 astetta) kuin vuotta aikaisemmin. Marraskuussa ero oli samaan suuntaan melkein neljä astetta (2016: -0,5 ja 2017: +3,2 astetta).

− Arviomme mukaan marras-joulukuussa tarvittiin noin 14 % vähemmän lämmitysenergiaa kuin vuosi sitten, energianeuvoja Päivi Rae kertoo.

Jos kuitenkin tarkastellaan koko vuotta, keskilämpötila ja lämmöntarveluku olivat vuosina 2016 ja 2017 melkein samoissa lukemissa. Tämä johtuu siitä, että viime kesänä jäivät helteet vähiin. Näin lauhemmat talvikuukaudet tasoittivat koko vuoden keskilämpötilaa.

− Jos uusi lasku näyttää jostain syystä merkittävästi suuremmalta tai pienemmältä, on hyvä käydä katsomassa EnergiaOnlinessa omia tietojaan. Samalla voi tarkistaa, miten suurta kulutus on ollut ja näkyykö siellä selviä muutoksia aikaisempaan energiankulutukseen verrattuna, Rae vinkkaa. Tarvitessasi apua muutoksen syyn etsimisessä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme sopiaksesi ajan energianeuvontaan.