26.05.2016 | Teksti Maija Rauha | Kuvat Mikael Soininen

Mennään sähköbussilla!

Julkisen liikenteen käyttäminen on ekoteko jo sinänsä, mutta entistäkin ekompaa on hypätä sähköbussin kyytiin. Turku Energian kehityspäällikkö Antto Kulla kertoo Turun ensimmäisistä sähköbusseista.

Miten sähköbussin kyytiin pääsee?

Ensimmäinen sähköbussi alkaa liikennöidä vuoden 2016 lopulla Turun kaupunkiseudun joukkoliikenne Fölin linjalla 1, joka kulkee reittiä lentoasema- kauppatori-satama. Bussilla voi tulla kätevästi vaikkapa Turku Energialla käymään. Kyytiä pääsee kokeilemaan 3 euron kertamaksulla tai bussikortilla tavalliseen tapaan.

Millaisia bussit ovat?

Sähköbussit ovat hiljaisia, joten matkustaminen niissä on miellyttävää. Suomalaisen Linkkerin rakentamat autot ovat kevyitä ja alumiinirunkoisia. Ne ovat hieman linjan 1 nykyisiä dieselbusseja lyhyempiä, 12-metrisiä, joten vuoroja menee nykyistä tiheämmin.

Missä bussit ladataan?

Turku Energia rakentaa busseja varten pikalatauspisteet päätepysäkeille ja tavalliset latauspisteet bussivarikolle. Busseja ladataan päätepysäkeillä noin 3-5 minuuttia kerralla ja lisäksi bussivarikolla yön aikana.

Millainen ekoteko tämä on? 

Vastaavat dieselbussit kuluttaisivat 250 000 litraa dieselpolttoainetta vuodessa. Tämä fossiilisen polttoaineen kulutus korvataan nyt pääosin kotimaisilla energiantuotantomuodoilla tuotetulla sähköllä. Hiilidioksidi- ja muut päästöt pienenevät ja melusaaste vähenee.

Mitä ajattelet tästä kaikesta?

Minusta on hienoa, että Turku Energia saa olla mukana kansainvälisestikin kiinnostavassa hankkeessa. Suomessa vain Espoossa on tähän mennessä hoidettu yhden bussilinjan liikenne sähköbusseilla. Linja 1 voi olla alku laajemmalle bussiliikenteen sähköistämiselle Turussa. ●

Tiesitkö?

❯ Koko linjan 1 sähköistämiseen tarvitaan kuusi sähköbussia, joiden hinta on ostettaessa yli kaksinkertainen dieselbusseihin verrattuna. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 3,8 miljoonaa euroa, jossa ovat mukana latausjärjestelmät. Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt hanketta varten tukea noin miljoona euroa.

❯ Pitkällä aikavälillä sähköbussit tulevat edullisemmiksi kuin dieselbussit, koska käyttökustannukset ovat pienemmät. Hankintahinnan ero tulee korvatuksi seitsemässä vuodessa.

❯ Kyseessä on tutkimus- ja kehityshanke, jonka tutkimusyhteistyökumppani on Turun Ammattikorkeakoulu.

❯ Bussit rakentaa lahtelainen Linkker Oy sopimusvalmistajansa tehtaalla Sastamalassa. Turku Energia toimittaa latauslaitteet sekä bussien tarvitseman sähkön.

❯ Hankinta liittyy Turun tavoitteeseen olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2040 mennessä.