16.06.2015 | Teksti Antto Kulla

Tervetuloa sähköauton kyytiin

Nyt on edelläkävijän paikkoja vapaana. Tai oikeastaan edellä ajajan, sillä hiljaiset sähköautot tekevät tuloaan Turun liikenteeseen.

Ensimmäinen kerta sähköauton kyydissä hämmästyttää. Jotakin puuttuu. Moottorin ääni, sitä ei tosiaan kuulu. Nopeusrajoitukset pitää keskustassa ajaessa muistaa, kun äänestä ei vauhtia voi enää päätellä. Äänettömyyden ohella käyttökulut saavat sähköllä liikkuvan hymyilemään.Bensiiniautolla 100 kilometrin ajon polttoaine maksaa noin 10 euroa. Sähköautoa kotona ladattaessa tulee sähkön hinnaksi noin 3 euroa 100 kilometriltä. Hallitus on lisäksi laskemassa autoveroa etenkin pienipäästöisiltä autoilta.

Ympäristöstä välittäminen on tärkeä syy hankkia sähköauto.Sähköautoista ei tule paikallisia päästöjä ollenkaan, ja keskimääräisillä suomalaisella sähkön tuotantotavoilla laskettuna myös kokonaispäästöt ovat selvästi pienemmät kuin perinteisillä autoilla. Myös riippuvuus ulkomailta tuotavasta öljystä vähenee.

Tällä haavaa Turun seudulla on muutamia kymmeniä täyssähköautoja ja ladattavia hybridiautoja, joista neljä viettää yöt latauksessa meillä Turku Energian pihassa. Osa asentajistamme on ajanut sähköautolla jo yli 10 vuoden ajan, ja meillä on henkilökunnan työkäytössä myös kaksi sähköä käyttävää henkilöautoa. Kokemukset ovat olleet hyviä ja autot ovat kehittyneet paljon matkan varrella. Nykyiset uudet sähköautot ovat hiljaisia, kestäviä, energiatehokkaita ja päästöttömiä.

Moni taksinkäyttäjä on jo kokeillut sähköauton kyytiä: kaupungilla liikkuu taksikäytössä kaksi ladattavaa hybridiautoa ja yksi täyssähköauto. Taksiautoilijat kertovat mielellään matkustajille uusista autoistaan, ja monet matkustajat seuraavat mielellään kojelaudan energianäyttöä. Siitä näkyy jarrutusenergian talteenotto akkuun ja taas liikennevaloista lähdettäessä sähkön kulutus.

Bussilinjalle 1, joka kulkee satamasta Turku Energian ohi kauppatorille ja sieltä lentoasemalle, on kaavailtu Turun ensimmäistä sähköbussia. Tarkoitus on ladata bussia päätepysäkeillä katolta samaan tapaan kuin raitiovaunuille ja junille syötetään sähköä. Kaupungin hiljaisin bussi saadaan käyttöön kenties jo ensi vuoden syksyllä.

Auto ladataan kuten puhelin

Kun matkapuhelimet tulivat, oli aluksi vaikea muistaa, että luuri pitää ladata. Myös sähköautossa isoin käytännön ero polttomoottoriautoon on akkujen lataaminen. Auto ladataan yleensä yön aikana kotona ja päivällä työpaikan pihassa. Lisäksi tarvitaan julkisia latauspisteitä pidempiä matkoja varten. Enää ei pysähdytä huoltoasemalle, vaan Turku Energian latausasemalle.

Latausasemamme ovat osa valtakunnallista Virtapiste-verkostoa. Linja-autoaseman pysäköintipaikalle, Puutarhakatu 4:ään, Paimion Tammisiltaan ja myöhemmin kesällä myös Hämeenkatu 8:aan voi jättää menopelinsä latautumaan vaikkapa välipalan tai kaupungilla asioinnin ajaksi. Puutarhakadun ja Hämeenkadun keskinopeat latauspisteet lataavat auton akut täyteen 3–8 tunnissa automerkistä riippuen. Linja-autoasemalla ja Paimiossa on pikalatauspisteet, joilla auton voi ladata puolessa tunnissa. Latausaika on mahdollista varata etukäteen.

Jos haluat olla edelläkävijä, oikea aika sähköauton hankintaan on nyt. Tekniikka on riittävän kypsää, automalleja on saatavilla ja lataus on mahdollista järjestää. Propellihattua ei tarvita. Pääministerimme lataa kuulemma autonsa aurinkopaneelien avulla tuotetulla sähköllä. Meillä Turku Energian latauspisteissä on käytössä ilman hiilidioksidipäästöjä tuotettu tuulisähkö.

Sähköauto onkin valinta sekä hiljaisemman, puhtaamman ja viihtyisämmän kaupungin että koko maapallon ilmaston puolesta.

Antto Kulla
Kirjoittaja toimii kehityspäällikkönä Turku Energiassa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: