16.11.2015 | Teksti Vesa Vaskikari

Sähköä kotiinkannettuna luotettavasti ja ammattitaitoisesti

Kukapa meistä ei olisi joskus törmännyt tilanteeseen, jossa sähköt katkeavat odottamatta. Tämä harmittanee useimpia ainakin jonkin verran.

Sähkökatko tuntuu tulevan juuri silloin, kun katsomme suosikkiohjelmaamme tv:stä tai surffaamme netissä. Useimmiten se on nopeasti ohitse. Kun katko venyy tunteihin, se alkaa lamauttaa veden jakelua, jäteveden poistoa, kauppojen, pankkien ja bensiiniasemien toimintaa sekä osaa liikenteestä. Pitkittyessään katkot vaikuttavat julkisten ja yksityisten laitosten toimintaan, terveydenhuoltoon, lämmitysjärjestelmiin, tiedonvälitykseen, jätevesien kulkuun – käytännössä aivan kaikkeen yhteiskunnan toimintaan.

Vuodessa on noin 525 600 minuuttia. Meillä Turussa sähköt olivat viime vuonna poissa asiakkailtamme keskimäärin hieman vajaat kymmenen minuuttia. Mielestäni se on ihan hyvä saavutus. Olipa kyseessä sitten lyhyt tai pitkä katkos, haittaa se kuitenkin jokapäiväistä elämää tavalla tai toisella. Me sähköverkkoyhtiössä teemme parhaamme, jotta tuo haitta olisi mahdollisimman lyhyt. Meillä on käytössä monia keinoja toimitusvarmuuden parantamiseksi.

Syksy on perinteisesti ollut vuodenaika, jolloin myrskyjä esiintyy keskimääräistä enemmän. Varsinkin, kun routaa ei ole vielä maassa ja puissa on vielä lehtiä, niitä kaatuu herkästi tuulisella säällä ja ne katkovat ilmajohtoja. Koska myrskyjä tulee jatkossakin emmekä voi estää niiden tuloa, varaudumme ennakkoon järjestämällä omaa toimintaamme siten, että myrskyjen aiheuttamat vahingot jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.

Kaapeloimme ilmajohtoja, lisäämme verkostoautomaatiota ja raivaamme sähkölinjojen vierimetsiä ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Uusimme vanhentunutta sähköverkkoa ja rakennamme uuttaa verkkoa pitkäjänteisesti voimassaolevan verkostostrategiamme mukaisesti.

Kehitämme omaa varautumistamme häiriötilanteisiin muun muassa harjoittelemalla eri häiriötilanteissa toimimista. Osallistumme valtakunnallisiin varautumisharjoituksiin ja järjestämme omia harjoituksia säännöllisesti. Lisäksi valvomme verkon tilaa vuoden jokaisena päivänä ympäri vuoden. Olemme siis lähellä asiakasta ympäri vuorokauden.

Haluamme olla läsnä asiakkaamme arjessa ja käydä rakentavaa vuoropuhelua toimintamme kehittämiseksi. Vaikka teemme parhaamme häiriöttömän ja tasalaatuisen sähkönjakelun takaamiseksi, on pidempiin sähkökatkoihin kuitenkin hyvä varautua myös omatoimisesti – erityisesti, jos katkeamaton sähkönsyöttö on liiketoiminnan kannalta keskeisessä asemassa. Opastamme mielellämme asiakkaitamme varautumaan odottamattoman sähkökatkon varalle.

Sähkön toimitusvarmuuden parantaminen ja siihen liittyvät toimenpiteet ovat vuosikymmenen projekti, eikä niitä tehdä kevyin syin. Asiakkaan etu on meille sähköverkoissa työskenteleville kaikkein tärkeintä. Hyvä sähkönjakelun toimitusvarmuus on asiakkaan edun mukaista.

Vesa Vaskikari

Kirjoittaja toimii toimitusjohtajana Turku Energia Sähköverkot Oy:ssa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: