10.09.2015 | Teksti Mika Berg

Mitä yhteistä on Turku Energialla ja isännöitsijällä?

Me Turku Energiassa haluamme olla aina yhtä lähellä asiakasta, palvelimmepa verkossa, puhelimitse, tiskin takana tai ständillä. Ensi viikolla tapaamme Logomon näyttelyosastolla isännöitsijöitä, joiden kanssa meillä on yllättävän paljon yhteistä.

Meillä Turku Energiassa palvellaan monenlaisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ja monissa kanavissa. Itse olen tekemisissä yritysasiakkaiden kanssa, mutta parhaiten tunnetaan tietenkin asiakaspalvelumme, joka vastaa siitä, että kuluttaja-asiakkaamme saavat sähkösopimuksiin liittyvät asiansa hoidetuiksi.

Palvelemme monikanavaisesti eli usealla eri tavalla. On paljon ihmisiä, jotka ovat tottuneet asioimaan kasvotusten tai puhelimitse. Perinteinen asiakaspalvelumme on heitä varten. Toisaalta moni haluaa etsiä tarvitsemansa tiedot itse ja toimia omassa tahdissaan. Heille tarjoamme tietoa ja palveluita verkossa vuorokauden ympäri. Olemme siellä aina vain parin klikkauksen tai sormen napautuksen päässä.

Isännöitsijät ovat malliesimerkki ammattikunnasta, joka toimii lähellä asiakkaitaan. Talot ja niiden asukkaat tulevat tutuiksi taloyhtiön hallinnon hoitamisen ohessa, ja välillä isännöitsijä saattaa piipahtaa asukkaan kotonakin. Ihan niin pitkälle me turkuenergialaiset emme yleensä mene. Tavoite meillä on kuitenkin sama kuin isännöitsijöillä: olla lähellä ja palvella asiantuntevasti siellä, missä tarvitaan.

Isännöitsijät ovat myös taloyhtiöiden tekniikan asiantuntijoita. He pitävät silmällä korjaustarpeita ja kertovat osakkaille, milloin on remontin aika. Heillä on suuri sananvalta ja suuri vastuu esimerkiksi korjaustapa- ja materiaalivalinnoissa. Tässä tehtävässään heidän täytyy katsoa kauas, jopa 50 vuotta eteenpäin.

Kauaskatseisuuteen me Turku Energiassakin pyrimme. Osa meidänkin tekemistämme valinnoista vaikuttaa pitkään, hyvänä esimerkkinä päätökset siitä, millä tavoilla tuotettua energiaa mieluiten ostamme ja myymme. Vastuullisuuttamme osoittaa esimerkiksi pyrkimyksemme vähentää toimintamme ympäristövaikutuksia mahdollisimman monipuolisesti. Myös panostuksemme sähköisiin palveluihin on tätä tulevaisuuteen katsomista.

Itse näen tulevaisuudessa muun muassa sellaista, että yhteisöllisyys viriää verkossa entistä vahvemmin. Energiayhtiön asiakkaat voivat esimerkiksi vertailla sähkölaskujaan verkkopalveluissa ja keskustella sähkönsäästövinkeistä keskenään. Taloyhtiöiden hallitukset saattavat käyttää puhelinten ryhmäkeskusteluja jo nyt, mutta tulevaisuudessa yhteisöpalvelujen käyttö leviää myös esimerkiksi remonttiviestintään. Ensimmäinen putkiremonttisovellus tulee varmasti pian markkinoille, ellei ole jo.

Henkilökohtainen palvelu on minulle tärkeää, enkä usko sen katoavan sähköisten palvelujen kehittymisen myötä, vaikka niistä voikin tulla jopa tärkein tapa palvella. Siksi minäkin haistelen Isännöitsijäpäivien tunnelmia Logomossa 16. syyskuuta alkaen. Pikku vinkkinä: perjantain ohjelmassa on puheenvuoro digitaalisten palveluiden vaikutuksesta isännöintiin.

Nähdään siis Logomossa!

Mika Berg
Kirjoittaja toimii yritysmyynnin vetäjänä Turku Energiassa.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: