02.06.2016 | Teksti Antto Kulla

Mitä ideaa on sähköautoissa ja sähköbusseissa?

Lähdetään liikkeelle vuodesta 1890, jolloin pidettiin maailman ensimmäinen kaupunkisuunnittelun konferenssi New Yorkissa.

Ongelmana oli varsinkin lanta, jota kertyi suurissa kaupungeissa ongelmaksi asti. 1890-luvun ennusteissa lantakerroksen arveltiin olevan vuonna 1950 Lontoon kaduilla jo useita metrejä korkea. Niinpä kaupunkisuunnittelun konferenssi lopetettiin jo kolmen päivän jälkeen suunnitellun kymmenen päivän sijaan, koska tähän kaupunkien suurimpaan ongelmaan ei ollut ratkaisua näköpiirissä. Seuraavien vuosikymmenten aikana autoteollisuuden kehitys oli nopeaa ja autot syrjäyttivät hevoset. 

Tuohon aikaan liikkuminen kaupungeissa oli hevosvetoista, hevosvetoisista raitiovaunuista kuljetuskalustoon. Hevosista tulikin konferenssin pääpuheenaihe.Hiukan saman tyyppistä sävyä on ollut alkuvuoden keskusteluissa, kun mietitään onko joulukuussa Pariisissa solmitun ilmastosopimuksessa määritelty tavoite ilmastonlämpenemisen osalta mahdollista saavuttaa. Lämpötilan nousu pyritään kaikin keinoin rajoittamaan enintään 1,5 asteeseen vuoteen 2100 mennessä.

Kun selkeät tavoitteet ja askelmerkit tavoitteen saavuttamiseksi on asetettu, on suurikin muutos realistista toteuttaa. Tällaisia askelmerkkejä on liikenteen ja sen päästöjen osalta mietitty jo pitkälle. Näistä yksi merkittävimmistä on EU:n päätös liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien edistämisestä, ja siellä sähköinen liikenne on kenties tärkeimpänä tavoitteena. Sähköisen liikenteen motivaattoreina kaupungeissa ovat etenkin melun ja päästöjen väheneminen, ja siten asumismukavuuden paraneminen.

Tehdäänkö sitten Turussa jotain asian eteen? Turku Energia pystytti ensimmäisen sähköautojen pikalatauspisteen kaupunkiin kesällä 2014 ja paljon on tapahtunut senkin jälkeen. Asiasta on kerrottu monissa eri tilaisuuksissa, keskikaupungille on rakennettu muutamia latauspisteitä lisää ja kolme asiasta innostunutta taksiyrittäjää on hankkinut ladattavan auton itselleen. Tänä vuonna on tulossa suurempi yksittäinen katukuvassa näkyvä kehitysaskel, kun loppuvuonna otetaan käyttöön Turun ensimmäiset sähköbussit. Linjalla 1 otetaan käyttöön yhteensä 6 sähköbussia ja Turku Energia toteuttaa niiden pikalatausasemat satamaan ja lentokentälle.

Turku on sähköbussien käyttöönotossa aivan Suomen kärjessä, tähän mennessä vain Espoossa on ollut muutamia sähköbusseja käytössä. Suomi on edelläkävijä myös sähköbussien tekniikan kehittämisessä. Turkuun sähköbussit toimittava Linkker Oy tekee bussit Sastamalassa ja kehittää niistä uutta puhtaan teknologian vientituotetta. Vastaavalla tavalla suomalainen Ensto on aloittanut sähköautojen latauspisteiden valmistuksen noin viisi vuotta sitten ja nykyään näitä laitteita myydään useilla miljoonilla euroilla vuodessa, lähinnä vientiin.

Turku Energia on mukana siirtämässä Suomea uuteen sähköisen liikenteen aikaan. Ympäristöohjelmaamme perustuen kehitämme ilmastomyötäisiä ratkaisuja. Samalla pyrimme avaamaan uusia latuja myös suomalaiselle vientiteollisuudelle.

Antto Kulla

Kirjoittaja toimii kehityspäällikkönä Turku Energiassa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: