Jaa LinkedInissä
21.04.2017

Asiakkaat näyttivät Turku Energialle suuntaa

Turku Energia kutsui asiakkaitaan ryhmäkeskusteluihin pohtimaan kuluttajapalveluiden kehittämistä. Tuotekehitystyön tulokset hyödyttävät meitä kaikkia uusina tai parannettuina palveluina.

Kuluttajamyynnin päällikkö Sanna Markkanen ja kuluttajapalveluiden kehittämisestä vastaava Hanna Pitkänen ilahtuivat havaitessaan, että asiakkaiden ja Turku Energian ajatukset kulkevat varsin samoja latuja.

– Saimme vahvistuksen, että olemme kehittämässä oikeita asioita. Esimerkiksi sähköinen EnergiaOnline-palvelumme oli keskustelijoiden parissa erittäin pidetty, mutta he korostivat, että myös henkilökohtaista palvelua pitää olla saatavilla. Niin mekin ajattelemme, Sanna Markkanen sanoo.

– Asiakkaat toivovat verkkoon chat-palvelua kysymysten esittämistä ja nopeiden ratkaisujen hakemista varten. EnergiaOnlineen toivotaan nopeampaa kirjautumistapaa ja puhelinsovellusta. Hintavahti on niin ikään toivelistalla. Olemme ottaneet näitä työstettäviksi, Hanna Pitkänen toteaa.

Aurinkoenergia on pop

Sitä luulisi, ettei sähkössä ole enää mitään kehitettävää, mutta on siinä. Esimerkiksi sähköntuotannon tavat kehittyvät jatkuvasti. Turku Energia pyrkii paketoimaan eri tavoin tuotetun sähkön sellaisiksi sähkösopimuksiksi, että kukin voisi ostaa itselleen sopivaa energiaa helposti.

Raatilaisten mielestä oli tärkeää, että tarjolla on myös vihreää sähköä, vaikkeivät kaikki ole itse valinneet sitä. Aurinkoenergia kiinnosti erityisesti, ja vuokrattavilla aurinkopaneeleilla oli ystäviä. Ryhmissä pohdittiin, että aurinkosähköstä voisi jopa maksaa hieman enemmän kuin perinteisemmillä tavoilla tuotetusta energiasta.

Sähkön alkuperä ei kuitenkaan ollut keskustelijoille yhtä olennaista kuin se, että sähköyhtiö on paikallinen. Monille oli selvää, että turkulainen ostaa sähkönsä Turku Energialta.

– Turku Energia tukee paikallisia hankkeita, maksaa veronsa Turkuun ja työllistää. Se, että olemme myös edelläkävijä ympäristöasioissa, on huomattu ja sitä arvostetaan, mutta paikallisuus on vielä tärkeämpää, Sanna tulkitsee.

Houkuttelevampia etuja

Nykyisistä asiakaseduista Valopilkku-lehti ja verkkolehti sekä uutiskirje saivat keskustelijoilta kiitosta. Myös vapaaliput messuille ja urheilutapahtumiin kiinnostivat.

Muutamat raatilaiset toivoivat Turku Energian järjestävän nykyistä enemmän sähköaiheen ympärille rakennettuja asiakastapahtumia. Nykyisiä tapahtumia, kuten Energiansäästöviikon tapahtumia, ei tunnettu kovin hyvin.

Energianeuvojan kotikäynti on monen mielestä oiva asiakasetu. Jotkut olivat tosin sitä mieltä, että alennukset sähkön tai sähkön siirron hinnasta ilahduttaisivat ja sitouttaisivat enemmän kuin mitkään muut lahjat tai edut.

– Otamme tästä onkeemme ja kehitämme asiakasetuja houkuttelevammiksi. Sähkön siirtohintaan emme kuitenkaan voi sähkönmyynnissä vaikuttaa. Viestintää on syytä parantaa nykyisestä, koska tiedon tarvetta tuli esiin, Sanna toteaa.

Uusia palveluja

Mahdollisina uusina maksullisina palveluina raatilaiset toivat esiin etenkin asumiseen ja liikkumiseen liittyviä palveluja.

Keskustelijoiden mielestä Turku Energia voisi tarjota turvallisuus- ja energiakartoituksia taloyhtiöille ja koteihin sekä antaa aurinkoenergiaan ja energiaratkaisujen tehostamiseen liittyvää neuvontaa ja palveluja. Taloyhtiöille voisi kehittää myös sähköautojen latauspisteisiin liittyvää tukea ja palveluja.

– Myös älykotiratkaisujen suunnittelu, asentaminen, hallinnointi, käytön tukipalvelut ja huolto kiinnostivat. Keskustelijoiden mielestä olisi kätevää, jos sekä tietoa että käytännön ratkaisuja voisi hankkia yhdestä, uskottavasta paikasta, Hanna kertoo.

Hannan mukaan moni esiin tulleista parannuksista ja uusista palveluista on otettu työstettäväksi Turku Energiassa. Niiden kanssa halutaan edetä harkiten, mutta silti ripeästi.

Keskusteluihin osallistui 13 naista ja 8 miestä, joiden iät sijoittuvat välille 29–74 vuotta. Keskustelut veti ja aineiston analysoi Taloustutkimus.