22.05.2017 | Teksti Maija Rauha | Kuvat Dreamstime ja haastateltavat

Ostaisitko energiaa puhelinmyyjältä?

Puhelin soi. Siellä on myyjä, joka kauppaa edullista sähkösopimusta ja painostaa päättämään heti. Miten tällaiseen pitäisi suhtautua? Onko äänessä sähkön vai puhelinmyynnin asiantuntija? Keskustelijamme ottavat kantaa.

Sari Virrainkoski

Kuka?
Turku Energian asiakaspalvelupäällikkönä Sari tietää kenties paremmin kuin kukaan, miten Turku Energia lähestyy asiakkaitaan.

Vastaus:
Mahdollisesti, jos kyseessä on luotettava toimija, joka antaa puhelimessa riittävän selkeän kokonaiskuvan tuotteesta.

Perustelut:
❯ Me Turku Energiassa lähestymme olemassa olevia asiakkaitamme ensin kirjallisella tarjouksella. Heidän on mahdollista uusia sopimus kanssamme sähköpostitse, postitse palautettavalla lomakkeella, EnergiaOnlinessa tai soittamalla asiakaspalveluumme.

❯ Tarjouksesta käy ilmi, minkälaisesta sähkösopimuksesta on kyse. Sopimus voi olla määräaikainen tai toistaiseksi voimassaoleva. Asiakas voi valita, millä tuotantomuodolla hänen ostamansa sähkö on tuotettu. Tarjouksesta käyvät ilmi tarkat hintatiedot ja muut asiakasedut, joita tarjoamme.

❯ Myyntipuhelut tekevät meillä energia-alan ammattilaiset, jotka osaavat kertoa, minkälainen sähkösopimus on juuri sinulle paras mahdollinen. Kun soitamme asiakkaalle, kerromme olevamme Turku Energiasta. Tiedämme jo valmiiksi esimerkiksi, milloin vanha määräaikainen sopimuksesi on päättymässä. Kaikki asiakaspuhelumme nauhoitetaan, ja asiakas voi halutessaan kuunnella puhelun.

❯ Asiakkaan on mahdollista tehdä sopimus heti puhelimessa tai hän voi palata asiaan myöhemmin, jos haluaa vielä miettiä annettua tarjousta. Haluamme, että asiakas ymmärtää täysin, minkälaisen sopimuksen hän on kanssamme tekemässä. Sopimuksesta lähetetään sopimusvahvistus asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen joko postitse tai sähköpostitse. Sen perusteella asiakas voi tarkistaa kaikki sovitut asiat. Mikäli jokin asia on epäselvä, siitä voi soittaa asiakaspalveluumme numeroon 02 2628 111 (pvm/mpm). ●

Ville Rajamäki

Kuka?
Lähihoitajaopiskelija Ville on asunut Turussa koko ikänsä, ja oma Turku Energian sähkösopimus hänellä on ollut tarkalleen vuoden.

Vastaus: 
Ehkä. Olen tehnyt nykyisen sähkösopimukseni puhelimitse niin, että minä olen ottanut yhteyttä yhtiöön tutustuttuani palveluun ensin itsenäisesti.

Perustelut:
❯ Asioin mieluiten puhelimitse, mutta en ole puhelinmyynnin suurin ystävä. Konseptissa sinänsä ei ole vikaa, mutta koen, että riittävän informaation saaminen puhelimitse on useimmissa tapauksessa käytännössä mahdotonta. Väärinymmärrysten mahdollisuus on suuri, ja jokin asia voi helposti jäädä kertomatta.

❯ Parempi lähestymistapa omaan makuuni olisi niin sanottu epäsuora myynti. Yhtiö voisi lähettää tietoa tarjouksesta esimerkiksi sähköpostilla. Asiakas voisi halutessaan jättää soittopyynnön tai ottaa itse yhteyttä yhtiöön. Näin vältyttäisiin väärinkäsityksiltä, mutta energiayhtiö saisi kuitenkin tarjottua asiakkaalle palveluaan. Voisin käyttää myös chat-asiakaspalvelua, jos sellainen olisi tarjolla.

❯ Minua on lähestytty puhelimitse sähkönmyyntiasioissa, mutta puhelut ovat päättyneet lyhyeen, koska aikaisemmin en vastannut talouteni energia-asioista ja nykyinen sähkösopimukseni on määräaikainen. Siksi en osaa arvioida tarkemmin myyjien asiantuntemusta.

❯ Puhelinmyynti sopii mielestäni hyvin esimerkiksi tilanteeseen, jossa itsekin juuri olen. Määräaikainen sähkösopimukseni on loppumassa pian. Energiayhtiöni voisi olla minuun päin yhteydessä ja muistuttaa, että näin on tapahtumassa samalla kertoen eri vaihtoehdoista. Jos olen halukas jatkamaan paikallisen energiayhtiön asiakkaana, on mielestäni vähintään kohtuullista kuunnella, millaisia palveluja heillä on. ●

Sami Seuna 

Kuka?
Motivan asiantuntijana Sami tuntee energiatehokkuuden ja kuluttajien sähkönkäytön salat. Hän myös vastailee työssään energianeuvontakysymyksiin.

Vastaus:
En. En suosittele ostamaan sähköä puhelinmyyjältä, jos päätös pitäisi tehdä heti puhelinsoiton aikana etkä ole saanut etukäteen kirjallista tarjousta, josta tarkemmat sopimuksen ehdot selviävät.

Perustelut:
❯ Nykyisen sähkösopimuksen ehdot, hinnat ja voimassaolo eivät välttämättä ole muistissa, ja puhelinsoiton aikana niitä voi olla vaikea kaivaa esiin. Jos nykytilannetta ei voi varmistaa, tarjotun sopimuksen edullisuutta nykyiseen verrattuna ei voi varmentaa.

❯ Usein puhelinmyynnissä jää joitakin asioita selvittämättä, koska tilanne on kuluttajalle yllättävä ja soittoon ei ole varauduttu. Kaikkea tarvittavaa ei äkkiseltään osaa kysyä. Myyjä myös saattaa olla pikemminkin puhelinmyynnin kuin sähkönmyynnin asiantuntija.

❯ Puhelinmyynnissä asiakas saa yleensä myytävän palvelun tai tuotteen tarkat tiedot kirjallisesti vasta usean päivän viiveellä. Suullisesti annetut tiedot voivat olla puutteelliset. Riitatilanteissa on vaikea jälkeenpäin toteennäyttää, mitä puhelimessa on puhuttu, jollei kuluttaja itse nauhoita ja tallenna koko puhelua.

❯ Kuluttajan kannattaa ajoittain vertailla sähkönhintoja www.sahkonhinta.fi-sivustolla. Hinnat saattavat muuttua nopeastikin. Kun kilpailutat sähkösopimustasi, muista ulottaa kilpailutus myös nykyiseen sähköyhtiöösi, mikäli olet sen palveluun tyytyväinen.

❯ Jos teet sähkösopimuksen puhelinmyynnin perusteella, muista lukea saamasi sopimusehdot. Pidä mielessä, että kuluttaja saa halutessaan perua puhelinmyynnissä tehdyn sähkösopimuksen 14 päivän sisällä. ●